Sunday 23 December 2012

Päivä 29 / Day 29   Tuesday  18.12.12  Port Arthur / Hobart

Pistin illalla kellon soimaan n. 5:20 koska halusin nähdä auringonnousun täällä. Kun se sitten aamulla soi, Katja kurkkas verhon raosta ja tokaisi että myöhässä oon. Jotenkin en jaksanut sitten edes itse tarkistaa asiaa ja nukuimme vielä tunteja. Kun lopulta nousimme kahvin keittoon oli aurinko todella noussut ja maisemat kertakaikkisen mahtavat.

Maingon Bay lookout

Hetken aikaa meni maisemia ihmetellessä ja sen äänimaailmaa kuunnellessa. Valtameren pauhu oli todella vakuuttavaa ja välillä sen ääni vahvistui oudosti. Lähistöllä oli jälleen yksi kätkö jolle olimme menossa ja sen suuntaan edetessä voimakkaan pauhun syykin selvisi.

Meri oli kaivanut pehmeämpään kiviainekseen kanavia joista osa oli romahtanut ja yksi oli vielä ehjä tunneli. Kun vesi syöksyi tuohon tunneliin valtavalla voimalla mereltä päin, tunneli vahvisti pauhun todella voimakkaaksi. Lisäksi maassa näkyvät lähes keilapallon kokoiset kivet saivat aallokossa kyytiä ja kolisivat nekin melko äänekkäästi.

Port Arthurissa oli myös muutamia maailmanperintö kohteita joihin olisimme todella halunneet tutustua mutta tänään ei niihin aikaa riittänyt. Coal Mines:ille teimme 15min pikavisiitin mutta sekin yksinään olisi vaatinut ainakin 3 tuntia kunnon perehtymiseen.

Täältä suuntasimme sitten kohti Hobarttia ja autovuokraamoa jonne auto piti palauttaa klo: 1pm.
Kävimme kysymässä autolle lisäaikaa vuokraamosta mutta kun sitä ei herunut kävimme vielä viemässä sillä tavarat hotellille. Hirveä sählinki ja tulipa vielä ajettua siinä tutkaankin mutta kun laiska kehäraakki Hiace ei kulkenyt edes alamäkeen kuin sen 110km/h säästyinpä tiketiltä tällä kertaa. Hotellilta tilasimme taksin noutamaan meidät vuokraamosta takaisin hotellille joka oli virhe koska auton hintaan kuului nouto/vienti lentokentälle.

Kun vihdoin pääsimme hotellille oli varuste/henkilöstön huoltoa tiedossa. Neljä yötä ahtaassa Hiacessa jättää jälkensä :) Viimeinen iltamme Tasmaniassa oli tarkoitus käyttää perehtymällä kaupungin ihmeisiin. Vasta tässä vaiheessa älysimme mennä käymään paikallisessa turisti infossa ja vasta siellä tujuntaan iski se kuinka paljon Tasmaniassa oikeasti lopulta on käymisen arvoisia paikkoja. Halusimme käydä vielä Mt. Wellington:illa (1271m) ennen huomista lähtöämme ja kysyimme toimistosta valmiita retkiä ylös koska patikointi ei tänään kiinnostanut eikä meillä olisi ollut varusteitakaan näin kylmiin olosuhteisiin. Sattui sopivasti, nimittäin seuraava ja päivän viimeinen retki lähti vuorelle juuri sillä hetkellä. Hinta parin tunnin retkestä oli mielestäni aika kallis 19,70€ kun bussilippu julkisilla joka oli jo taskussamme maksoi muutaman euron koko päiväksi. Julkinen bussilinja ei vain mennyt ihan huipulle joten se oli poissa laskuista. No se siitä ja pääsimme matkaan. Opas kertoi kaikenlaista matkalla ylös ja olipa puhetta parista katastrofistakin. 1967 Bushfires ja Bridge Disaster.

Ylhäällä sitten haukoimme taas henkeämme kuin kalat kuivalla maalla. Vaikka olemme tottuneet vuoristo näkymiin niin yleensä vuoret ovat vuoristossa mikä tarkoittaa että vaikka olet esim. Alpeilla yli 3000m korkeudessa vierssä on saman kokoisia vuoria silmänkantamattomiin ja näkyväisyys näin varsin rajattu. Nyt olimme yli 1200m korkeudessa ja vieressä meri ja kun kelikin oli kirkas näkyväisyys oli mitä mainioin. En muista vastaavaa.

Summit of Mt. Wellington

View over Hobart

Oleskelu ylhäällä keski n.30min ja keli oli aika rapeaa. Lämpötila ylhäällä on n.10°C alempi kuin kaupungissa ja tuuli on todella kovaa, ja kun se tulee Antarktikselta se on kylmää. Aamulla oli sitten taas aikainen nousu ja paluu takaisin Melbourneen.

Muutamia vinkkejä Tasmaniaan matkaaville.
1) Suunnitelkaa matka huolella etukäteen ja huomioikaa että vaikka välimatkat eivät ole pitkiä tiet ovat huonoja ja keskinopeudet näin varsin matalia.
2) Aloittakaa matka Hobartin turistitoimistosta se todella kannattaa.
3) Ilman autoa eteneminen on todella verkkaista. Suosittelen campervania.
4) Vaikka rahaa olisi ja luksusta tekisi mieli valitkaa vaan se halvin mahdollinen versio. (joku Hiace) Tiet ovat niin huonoja ja ahtaita että kerrostalon kokoisella motorhomella olette liemessä.
5) Varokaa Leech:jä niihin ETTE halua tutustua :)