Monday 26 November 2012

Päivä 5/Day 5  24.11.12

Pikaisen selvittelyn jälkeen päätimme ostaa viikkoliput Sydneyn julkisiin kulkuneuvoihin (lautat, junat, bussit, jne). Sydneyn alue on jaettu kolmeen zoneen ja lipun hinta riippuu siitä kuinka laajalle haluat julkisilla liikkua. Ostimme laajimman jonka hinta oli 60AD = 48,35€.

Päätimme suunnata Manlyn suuntaan jossa sijaitsee yksi Sydneyn suosituimmista hiekkarannoista. Matka sinne kävi kätevästi lautalla suoraan Sydneyn keskustasta. Lautalta näkyi mm. kuuluisa Sydneyn oopperatalo merenpuolelta.

Sydney opera house from to the ferry

Lautan saavuttua Manlyyn kävimme ensin uittamassa varpaita meressä. Huomasimme satamassa varsin viihtyisän ravintolan johon sitten poikkesimmekin "aamupalalle".

Huikopalan jälkeen suuntasimme viimein kuuluisalle Manlyn rannalle. Matkalta ostimme vielä sopivalla kertoimella (30) aurinkorasvaa lumivalkoisen ihomme suojaksi joka tulikin todella tarpeeseen. Luvassa oli kevään kuumimpia päiviä.

Manly Beach

Tänään emme olleet varustautuneet uimaan joten suuntasimme läheiseen luonnonpuistoon patikoimaan ja etsimään muutamia geokätköjä. Matkalla puistoon ohitimme vielä Shelly Beachin jossa olikin jos jonkin moista toimintaa. Rannan vakio varustukseen kuului mm. BBQ "asemia" jossa porukat grillasivat kimpassa hyvän näköisiä mättöjä. Koska oli Launtai ja ilma mitä mainioin oli paikalla porukkaa ihan mukavasti. Nuoriso oli raahannut paikalle mm. rantasohvia :) Tuleekohan näitä joskus Suomeen? Aika letkeetä oli meno täytyy sanoa.

Rannan jälkeen sukelsimme "viidakkoon" ja kun aluskasvilluus alkoi rapista ja lehdet liikkua tuli mieleen että olikohan shortsit/hame ja Crocsit ihan oikea varustus. Jotain siellä vilisi mutta vielä tässä vaiheessa ei tiedetty mikä.

Katja´s best friend

Hetken patikoinnin jälkeen gps näytti että saapuisimme paikalle joka on kuvauksellinen. Näin olikin.

Nice view.

Päivän lähestyessä kuuminta hetkeä hupeni juomavarantomme sitä vauhtia että koko puiston kiertäminen ei olisi ollut järkevää/mukavaa. Sääli sinänsä koska maisemat olivat mahtavat ja siellä oli myös kiinnostavaa sotahistoriaa. It-pattereita, bunkkereita, jne.

View nearby some geocache

Paluumatkalla lautalle hankimme vielä asiaan kuuluvat hellehatut. Tarjolla oli monen moista mutta päätimme valita "teemaan" sopivat mallit. :) Tässä vaiheessa minulla oli jo sisäkumi palanut ja oli pirun arka.

Otimme siis lautan takaisin Sydneyn Circular Quayryyn ja kävimme vielä pällistelemässä oopperataloa.
Rakennus näytti kaukaa katsottuna varsin pieneltä mutta kun pääsimme lähelle se osoittautuikin varsin isoksi ja laajaksi. Esitysten lisäksi meneillään oli mm. joidenkin unelmien häät.